fbpx

Ofte stilte spørsmål

Her finner dere svar på de vanligste spørsmålene om understellsbehandling, rustbeskyttelse av elbil, materialene vi bruker og tjenestene vi tilbyr. 

Rustbeskyttelse av elbil

Ja, elbiler er også utsatt for rust og bør rustbeskyttes på lik linje med bensin- og dieselbiler. De fleste elbiler har komponenter i stål, som dermed ruster og bør beskyttes.

 

For at bilens elektroniske komponenter ikke skal bli skadet under behandlingen, er det viktig at den utføres av erfarne fagfolk med spesialkompetanse på behandling av elbiler. Alle våre ansatte har hatt praktisk og teoretisk kursing i behandling av elbiler.

 

Se pris og bestill time her

Våre ansatte har hatt kursing gjennom Pro Meister med både praktisk og teoretisk opplæring. Kursingen inneholdt innføring i systemlære og sikkert arbeid på elektriske og hybride kjøretøy, med spesielt fokus på understellsbehandling. Vi har også gjennomgått opplæring i el-sikkerhet  og sikkert arbeid på bil med HV-anlegg, trening i utkobling av HV-anlegg, gjennomgang og forståelse av HV-komponenter.

Litt forenklet sagt har vi fått opplæring i
 hvordan systemene fungerer og hva som ikke skal sprøytes (oransje ledninger, kontakter, ventilasjon/utlufting, batterikasse osv.) og sikkerhet rundt høyspenning.

Vi bruker produkter som er godkjente av bilfabrikker/bilimportører for å brukes uten at bilens garanti påvirkes. Obs! Tesla har en særgaranti som utgår uansett hva slags inngrep som gjøres på bilen. Vi har allikevel god erfaring med å rustbeskytte Tesla-modeller og kan naturligvis behandle bilen om kunde ønsker dette. Men vi kan ikke overta garantiansvaret fra Tesla.

Om understellsbehandling og rustbeskyttelse

Det er lurt å behandle bilen fordi den rustbeskyttelsen bilen kommer med fra fabrikk, ikke varer så lenge i Norges krevende kjøreforhold. Rust oppstår som følge av en reaksjon mellom stål, oksygen og vann. Om stålet ikke er ekstra beskyttet vil det etter hvert svekkes og i verste fall kan stålet bli så porøst og gjennomrustet at det dannes hull.

I Norge er våre biler spesielt utsatt da vi har krevende kjøreforhold, med mye 
salting av veiene, strøing, fuktig klima og høy trafikktetthet. Dette gjør at belastningen og slitasjen på bilen blir veldig stor og saltet på veiene gjør at reaksjonen som
forårsaker rust, går raskere. Ved å gi bilen en rustbeskyttelse, vil den holde seg mye bedre over lengre tid mot slitasje, og verdien på bilen vil holde seg bedre. Siden rust kan forårsake hull og strukturelle skader på bilen, vil man med en rustbeskyttelse også ivareta sikkerheten i større grad.

Rustbehandling av bilen er en omstendelig prosess som tar flere dager. Vi starter med demontering av hjul, plastdeksler og innerskjermer på understellet, etterfulgt av en grundig vask for å fjerne skitt og salt. Deretter foretas en inspeksjon for å se etter eventuelle rustangrep. Finner vi rust som bør utbedres, blir kunden kontaktet og tilbudt syrebehandling eller sandblåsing. Etter vask står bilen på tørkeanlegg til dagen etter, slik at hele understellet og alle hulrom blir tørre. Før vi fortsetter legger vi en beskyttende voks på utsiden av bilen, for å beskytte lakken under behandling. Deretter kan bilen rustbehandles med Mercasol og Noxudol, en produktserie med beskyttelsesmiddel utviklet spesielt for nordiske forhold. Alle kanaler, vanger, hulrom, panser, dører, bakluke og hele bunnen blir sprøytet med et tynt, penetrerende og fuktfortrengende oljebasert produkt før vi sprøyter et tykt slitebelegg. Til slutt sammenmonteres bilen og vaskes utvendig før utlevering til kunde.

 

P.s. På de fleste nye biler har produsenten oppgitt områder som ikke må sprøytes, og restriksjoner for boring i karosseriet. Dette tar vi selvfølgelig hensyn til når vi behandler bilen.

Alle biler har en viss form for rustbeskyttelse fra fabrikk, men internasjonale produsenter lager hovedsakelig biler for områder med et tørrere klima, som dermed ikke har store utfordringer med rust. Bilene som kommer til Norge er ikke spesialbehandlet for det nordiske klimaet og mengden salt, grus og fukt bilene blir utsatt for her.

Første understellsbehandling anbefales så tidlig som mulig, helst når bilen er ny. Videre anbefales en kontroll og ny behandling ca. hvert tredje år for optimal beskyttelse. Som medlem av Norsk Antirustforening tilbys et garantiprogram som gir opptil 15 års garanti, dersom dere behandler bilen hos oss hvert tredje år fra den er ny. Les mer om garantiprogrammet her.

Biler som behandles etter Norsk Antirustforenings retningslinjer vil motta en garanti som varer i inntil 15 år. Vi garanterer at din bil ikke vil ruste de neste 3 årene, og garantien kan fornyes ved å gi bilen en ny vedlikeholdende behandling før den treårige garantien utløper. Det tilbys i dag to typer garantier; Garanti og Delgaranti. Første behandling må gjøres innen bilen er 2 år. Les mer om garantiprogrammet her.

Etter endt behandling legger vi ved en mappe med dokumentasjon og informasjon om hva som er gjort. På forespørsel tar vi bilder før, under og etter behandling.

 

Materialer og rustangrep

Vi benytter produkter fra Mercasol og Noxudol, produsert av Auson AB i Sverige. Auson AB er Nordens største produsent av antirustmidler, og er spesielt utviklet for å tåle det nordiske klimaet. Vi bruker ekstremt penetrerende tynnstoff som kryper inn i alle sprekker og hulrom, samt solid tykkstoff som gir en varig myk og fleksibel totalbeskyttelse.

 

Mercasol er det markedsledende produktet for understellsbehandling i Norge per dags dato, og benyttes av alle verkstedene under Norsk Antirustforening. Noxudol er en serie antirustmidler uten løsemidler, som gjør at produktene er et mer miljøvennlig alternativ.

 

Produktene vi bruker er godkjente av bilfabrikker/bilimportører for å brukes uten at bilens garanti påvirkes.

Nei, vår behandling sprekker eller løsner ikke. Vi benytter produkter fra Mercasol og Noxudol. Ekstremt penetrerende tynnstoff som kryper inn i alle sprekker og hulrom, samt solid tykkstoff som gir en varig myk og fleksibel totalbeskyttelse som ikke slår sprekker.

Ja, det blir behandlet bak plastdeksler. Ønsker du opplysninger om hvordan vi håndterer dette på akkurat din bil, kan du kontakte oss på tlf. 73 60 60 47.

Rustangrep er dannelse av overflaterust i metallet. Når vi snakker om rustskader, mener vi at rusten har spist seg inn i metallet og gjort det porøst slik at det har oppstått hull.

Dersom bilen din har rustangrep, blir det avdekket under inspeksjonen tidlig i behandlingsløpet. Rustangrepene må behandles i forkant av sprøyting med rustbeskyttelse.

Vi har to måter vi behandler rustangrep på:


Kjemisk forbehandling
Her bruker vi først en syre direkte på det angrepne området. Syren trekker inn i rusta og løser opp / fjerner overflaterust og hindrer videre rustutvikling. Deretter sprøyter vi på en ruststopper, før vi starter den ordinære behandlingen med rustbeskyttelse.

 

Sandblåsing
Sandblåsing er sand som blåses ut i høy fart sammen med luft. Sanda sliper bort rusta fra metallet slik at rusten blir fjernet. Etter sandblåsingen blir bilen behandlet med en rusthindrede primer og deretter påføres Mercasol eller Noxudol antirustmiddel.

 

 

Om bilen har rustskader, der deler av bilens understell må skiftes ut eller sveises, må dette utbedres før behandlingen kan gjøres. Vi stopper derfor og kontakter kunde. Vi har samarbeidspartnere som kan være behjelpelig med slike skader om ønskelig. Det påløper naturligvis ikke kostnader for en bil der vi stopper behandlingen.

Kostnaden for rustbeskyttelse varierer alt etter bilmerke og biltype. Du kan enkelt finne prisen for din bil under Priser og bestilling.

Ja, det vil komme et tillegg i prisen hvis bilen har rustangrep. Vi bruker mer tid og produkter på en bil med rustangrep enn vi gjør på en bil som er rustfri. Derfor vil det komme et pristillegg på behandlingen av rustangrep. Prisen på dette varierer noe i forhold til grad av rustangrep og type bil. Derfor kan vi ikke gi et konkret prisoverslag uten å se bilen, men vi kan gi et estimat ut fra erfaring.

Kjemisk behandling:

Vanlig personbil:

Har vanligvis et pristillegg mellom kr. 800 – 2000 kr. inkl. mva.

Større varebiler / rammebiler / SUV:

Har vanligvis et pristillegg mellom kr. 2 – 2.500 kr. inkl. mva.

 

Sandblåsing:

Vanlig personbil:

Har vanligvis et pristillegg mellom kr. 4 – 6.000 kr. inkl. mva.


Større varebiler / rammebiler / SUV:
Har vanligvis et pristillegg mellom kr. 6 – 8.000 kr. inkl. mva.

Vi kontakter deg per telefon med informasjon og pris hvis vi oppdager rustangrep, før vi går videre med behandling.

Dersom du er usikker på om du har rustdannelser på bilen, tilbyr vi gratis rustkontroll. Kontakt oss på tlf. 73 60 60 47 for å bestille en uforpliktende time.

Om Antirustsenteret Tiller og våre tjenester

Med over 20 års erfaring med understellsbehandling, har vi kjernekompetanse innen rustbeskyttelse og behandling av rustangrep. Bestiller du understellsbehandling tidlig er det ofte tilstrekkelig å legge rustbeskyttelse. Dersom bilen er eldre undersøker vi om bilen har rustangrep. Dette fjerner vi med sandblåsing eller kjemisk forbehandling før vi kan sprøyte med antirust.

Vi tilbyr også PDR bulkretting (paintless dent repair). PDR er en teknikk der man forsiktig masserer ut bulker ved hjelp av spesielle pinner istedenfor tradisjonell sliping, sparkling og lakkering. Dette er i utgangspunktet for bulker der det ikke er lakkskade, mindre riper i forbindelse med skaden kan pusses og poleres bort. Få mer informasjon om PDR bulkretting her.

Ja, i flere år brukte vi Tectyl Senteret Trondheim som profilnavn. I 2019 endret vi navn og heter nå Antirustsenteret Trøndelag Tiller. Selv om vi har endret navn er vi de samme eierne, med det samme verkstedet på Tiller siden vi etablerte oss i 2010. Etter at vi byttet navn, har vi også oppgradert produktrekken vår. Mercasol er markedsledende innen rustbeskyttelse i Skandinavia og brukes på over halvparten av alle antirustverkstedene i Norge.

Har du spørsmål som ikke ble besvart? 
Ta gjerne kontakt med oss på tlf. 73 60 60 49 eller post@antirustsenter.no